Kosten huis kopen

Wat kost het kopen van een huis?

Heb je jouw droomhuis gevonden? Gefeliciteerd! Maar welke kosten komen er eigenlijk allemaal kijken bij het kopen van een huis? Hieronder lees je met welke kosten je allemaal rekening moet houden. Wel zo fijn om te weten waar je aan toe bent.

Kosten bij het kopen van een huis 

Allereerst zijn er de kosten waar (bijna) iedereen mee te maken heeft, zoals de koopsom, overdrachtsbelasting, taxatiekosten, waarborgsom of bankgarantie, advieskosten en notariskosten.

1. De koopsom

Allereerst natuurlijk de koopsom. Dit is het bedrag dat in je koopovereenkomst staat en het bedrag waarvoor je jouw huis hebt gekocht. 

2. Overdrachtsbelasting

De overdrachtsbelasting is een belasting ter hoogte van 2% van de koopsom van je huis. Dus als je het huis hebt gekocht voor €250.000, betaal je daar bovenop een overdrachtsbelasting van €5000. Vanaf 2021 is er een eenmalige vrijstelling voor de overdrachtsbelasting voor starters van 18 tot 35 jaar. Vanaf 1 april 2021 geldt er wel een grens van €400.000 om aanspraak te kunnen maken op te startersvrijstelling. Koop je een woning die duurder is, dan betaal je wel overdrachtsbelasting. Verder moet je wel in het huis gaan wonen en mag het niet worden gebruikt als beleggingspand. Beleggers betalen vanaf 2021 8% overdrachtsbelasting. Zo hoopt de overheid ‘huisjesmelkers’ tegen te gaan, mensen die veel panden opkopen om deze tegen (te hoge) prijzen te verhuren en de woning vaak maar minimaal of slecht onderhouden.

Let op! Met een nieuwbouwwoning betaal je vaak geen overdrachtsbelasting. Een nieuwbouw woning koop je ‘vrij op naam’. Vrij op naam betekent dat je geen extra kosten bovenop de koopsom betaalt voor de overdracht. Je betaalt geen overdrachtsbelasting, je betaalt niet voor de leveringsakte (wél voor de hypotheekakte als je een hypotheek hebt), en ook geen notariskosten voor het inschrijven van de woning bij het Kadaster.

Leestip: lees ook eens over de hypotheekkosten tijdens de nieuwbouw

Huis kopen kleurenwaaier

3. Taxatiekosten

Als je een woning gaat kopen, wil de bank graag weten of de woning genoeg waard is als onderpand. Daarom vraagt deze vaak om een taxatierapport. Bij een taxatie stelt een taxateur de waarde van een woning vast. Je mag niet meer lenen dan dat de woning volgens het taxatierapport waard is. Een taxatie kost ergens tussen de €400 en €600. Bij een nieuwbouwwoning is een taxatie niet verplicht als de woning na oplevering meteen van jou is.

4. Notariskosten

Na het sluiten van de koopovereenkomst moet de woning worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Dit heet de overdracht. De notaris maakt een leveringsakte op en zo nodig een hypotheekakte. De woning wordt op een bepaalde datum gepasseerd (overgedragen) en dit wordt verwerkt in het Kadaster. De kosten van een leverings- en hypotheekakte liggen ergens tussen de €700 en €2000. De kosten op de eindafrekening kunnen nog wat hoger uitvallen omdat de gemeentelijke belastingen nog worden verrekend.

Tip! De kosten voor leverings- en hypotheekakte kunnen enorm veel verschillen per notaris. Daarom is het handig om online tarieven te vergelijken. En nog een tip: vraag ook om all-in prijzen. Sommige notarissen rekenen bovenop hun tarief nog inschrijvingskosten voor het Kadaster zonder het van tevoren duidelijk te vermelden, dat is niet echt transparant.

5. Waarborgsom/bankgarantie

Vaak wil de verkoper een soort garantie dat de verkoop doorgaat, zodat je niet op het laatste moment de koop nog afzegt. Daarom wordt er in het koopcontract vaak gevraagd om een waarborgsom of bankgarantie. 

Een waarborgsom is meestal een bedrag van 10% van de koopsom die de verkoper krijgt als je de koop afzegt. Dit kan dus een behoorlijk hoog bedrag zijn. Dit bedrag stort je op de rekening van de notaris, en die houdt het in beheer tot het moment van levering. Als de koop doorgaat, krijg je het bedrag netjes teruggestort of wordt het verrekend op de eindafrekening van de notaris. Maar gaat de koop niet door en heb je hiervoor geen goede reden? Dan wordt dit bedrag doorgestort naar de verkoper. De waarborgsom is een behoorlijk bedrag en natuurlijk heeft niet iedereen dat op de spaarrekening staan. Daarom kun je ook kiezen voor een bankgarantie. 

Bij een bankgarantie staat je hypotheekverstrekker of een derde partij garant voor het bedrag van de waarborgsom als de koop niet doorgaat. Vaak is de vergoeding hiervoor 1% van de waarborgsom. Dus als je woning €250.000 euro kost, is je waarborgsom €25.000 en zijn de kosten voor een bankgarantie €250. Natuurlijk kunnen deze percentages verschillen per bank/hypotheekverstrekker.

6. Advies- en bemiddelingskosten hypotheekadviseur

Dit zijn de kosten die je betaalt voor de advies-of bemiddelingskosten bij een bank of andere hypotheekverstrekker. De kosten lopen uiteen, vaak betaal je ergens tussen de €1500 en €2000. Als je wel hypotheekadvies krijgt maar vervolgens geen woning koopt, betaal je vaak een deel hiervan.  

Soms betaal je (ongemerkt) een extra percentage op je hypotheek, de risico opslag. Lees hier verder wat het is en hoe je er vanaf komt.

Huis kopen

Extra kosten bij een huis kopen

Als laatste heb je nog optionele kosten bij het kopen van een woning. Een bouwkundige keuring aanvragen of een aankoopmakelaar inschakelen hoeft niet, maar kan wel handig zijn.

Kosten bouwkundige keuring 

Als je niet weet wat de bouwkundige staat van een woning is, kun je een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Er wordt dan gekeken hoe de staat van je woning is en of er ook gebreken zijn. Deze punten kun je weer gebruiken bij je onderhandelingen. Een bouwkundige keuring kost een paar honderd euro.

Kosten aankoopmakelaar

Het inschakelen van een aankoopmakelaar is niet verplicht, maar kan wel handig zijn. Een aankoopmakelaar kan je helpen zoeken naar een geschikte woning en weet soms al dat woningen op de markt komen voordat ze op Funda staan. De aankoopmakelaar kijkt ook naar de bouwkundige staat van de woning en kan je helpen met de onderhandelingen.

Nu maar genieten van je nieuwe woning!

Nu weet je welke kosten er allemaal kunnen komen kijken wanneer je een huis koopt. Een aantal van deze kosten zijn aftrekbaar bij je aangifte inkomstenbelasting. Je kunt dus een deel van deze kosten terugkrijgen. En nu rest je nog maar één ding, genieten van je nieuwe woning! 🙂 

Over Tjissy

Probeert altijd het meeste uit haar euro’s te halen en neemt je graag mee in haar reis naar financiële en persoonlijke vrijheid. Gek op buiten zijn, familie en vrienden, lekker eten maken én opeten.

De nieuwste artikelen
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top